Katsaus historiaan

Yhdistyksen historiaa

"Työn määränpäänä olkoon, että jok'ainoa Suomen lapsi äidinkohdusta lähtien ja kautta koko kasvinaikansa saa oikeutetun osansa siitä hellyydestä ja huolenpidosta, joka yksinään voi laskea pohjan nuorten kehitykselle hyviksi ja hyödyllisiksi kansalaisiksi".

Näillä tänäkin päivänä ajankohtaisilla sanoilla kutsui kenraali Mannerheim v. 1920 kansalaisia mukaan työhön lasten olojen parantamiseksi. Työ aloitettiin vaikeissa oloissa, jopa kurjuudessa uskoen kuitenkin kansalaisten yhteistyöhön, valistukseen ja lisääntyvän tiedon voimaan.

MLL Ikaalisten Yhdistys r.y. aloitti toimintansa jo vuonna 1923.

M LL Ikaalisten osastolla on vahvasti juuret neuvolatoiminnan aloittamisessa paikkakunnalla.
Vuonna 1940 perustettiin pienten lasten neuvola rva Rosemarie Graeffen johdolla. Neuvola toimi joka perjantai terveyssisar Väreen asunnossa. Kunnanlääkäri Martti Aimonen tarkasti lapsia kerran kuukaudessa neuvolassa. Varoja tähän toimintaan kerättiin listalla sekä ompelusueuratoiminnalla, myös kunta avusti toimintaa. Neuvolasta käsin lainattiin ns. kiertokoreja, jossa oli lastenhoitoon välttämättömiä tarvikkeita. Kun neuvolatoiminta v. 1941 siirtyi kunnan tehtäväksi, osasto luovutti neuvolatoimintaan liittyneet välineet kunnan käyttöön.

Osasto teki mittavan lahjoituksen neuvolatoiminnan kehittämiseksi kylille antaessaan pääosan omista varoistaan sekä ns. sokerikruunut, yhteensä lähes 400 000 silloista markkaa, Ikaalisten kunnalle perusrahastoksi Luhalahden terveystalon rakentamiseen.

Kunnanlääkäri Aimonen totesi 25-vuotisjuhlan historiikissa v. 1961, että "osasto menetti siinä hommassa jokseenkin kaikki rahansa, eikä ole siitä iskusta toipunut".

Nykyinen toiminta neuvolan kanssa on edelleen vilkasta. Neuvolan kautta jaetaan vauvalahja jokaiselle uudelle syntyvälle lapselle. Perheet voivat neuvolassa käydessään vuokrata mm. turvakaukalon käyttöönsä. Neuvolaa on avustettu terveyskasvatusmateriaalin hankinnassa sekä yhdessä Lions Club Ikaalisten Ladyjen kanssa lahjoitettiin rintapumppu äidinmaidon keräämiseksi talteen.

Tukioppilastoiminta

Tukioppilastoiminta on kuulunut yhdistyksen toimintaan 1970-luvulta jatkuen edelleen vilkkaana. Vuosittain koulutetaan parikymmentä 8. luokan oppilasta opastamaan uudet ala-asteilta tulevat 7. luokkalaiset yläasteen toimintaan. Koulutuksen aiheina ovat mm. nuoruuden ongelmat, koulun ja kodin ihmissuhteet, empatia, erilaisuus, koulukiusaaminen, nuorten alkoholi- ja huumeongelmat, kummiluokkatoiminta ja tukioppilastoiminnan kehittäminen koulussamme. Lapselle Selvä Elämä- ja Frendi-ohjelmat kuuluvat myös koulutusohjelmaan.

Käytännön toimintana järjestetään teemapäiviä, luokkajuhlia, illanviettoja, kioskimyyntiä, tutustutaan paikkakunnan nuorten palveluihin, leireillään...

Tukioppilaat hoitavat myös syksyn ensimmäisen koulupäivän kostean tradition, "mopokasteen" - ystävyyden hengessä - pää vesisaaviin ja koulun leima otsaan.

(Lähde: MLL Ikaalisten Yhdistys r.y. 75 v. -julkaisu)